saranan Sabri mewujudkan budaya malas

18 Nov

“Sabri mencadangkan semua guru yang melebihi 10 tahun perkhidmatan sebelum memiliki ijazah dinaikkan gred DG44 secara otomatik selepas disahkan dalam jawatan bagi mengelak berlaku perasaan tidak puas hati.”

Saranan Sabri ini akan mewujudkan budaya malas di kalangan guru. Ini sangat bertentangan dengan kempen pembelajaran sepanjang hayat (life-span learning) yang diwar-warkan selama ini….

Apa pandangan anda?

14 Responses to “saranan Sabri mewujudkan budaya malas”

  1. easterianie January 11, 2009 at 12:04 pm #

    nice blog….hee

  2. Ron Eldie August 28, 2009 at 5:42 am #

    Mungkin juga guru akan menjadi malas untuk further study tetapi lebih rajin dalam kerja seharian memandangkan lebih banyak masa untuk mengajar dan bukan belajar?🙂

  3. kombura August 28, 2009 at 12:17 pm #

    Ada betul juga pendapat Mr. Ron Eldie ni…tetapi secara peribadi, saya kurang setuju dengan syarat yang sangat mudah itu…mungkin boleh diperhalusi lagilah…

  4. ronie December 3, 2009 at 9:50 am #

    nmpknya sy ketinggalan mengikuti perkembangan isu ini! tp sy spndpt dgn kombura yg menaikkan gred guru stlh 10 thn berkhidmat bukan sj akan membuat sesetengah guru malas malah blh menimbulkan rasa tdk puas hati di kalangan guru2 yg sdg atau tlh bersusah payah belajar sambil bekerja utk mendptkan paling kurang gred dg41! wbgmnpun utk guru2 warga emas yg melebihi 50 thn mungkin blh dipertimbangkan…

  5. kombura December 5, 2009 at 12:23 pm #

    mungkin juga kerajaan membuat dasar ini bersama dengan beberapa lagi ‘pertimbangan’/syarat (perkhidmatan cemerlang, etc.).

  6. topumac January 10, 2010 at 9:00 pm #

    what that u see about baraba green cottage

  7. topumac January 10, 2010 at 9:02 pm #

    can i to know about some thing about that?i think its a good idea..but more have refrence

  8. ronie January 15, 2010 at 9:19 am #

    hai, slmat thn baru n slmt mgjr semula! hemm…kesianlah guru2 yg hampir pencen tu klu tdk diberi peluang ya….

  9. kombura January 17, 2010 at 12:48 pm #

    ronnie…betul tu…mesti ada pertimbangan dan kasian2..:).

  10. ronie January 17, 2010 at 2:08 pm #

    Apa pula pendapat anda mengenai pljr IPTS bidang pend. yg mungkin tdk berpeluang mndpt tmpt di sek2 sebaik bergraduate?

  11. kombura January 18, 2010 at 3:08 pm #

    14 tahun lepas (1996) ketika saya memohon ipt, saya diberitahu oleh pegawai pendidikan di kwsp bahawa senario ini (lulusan perguran/pendidikan tidak lagi automatik dapat tempat, dengan kata lain kena memohon dan bersaing utk dapat tempat jadi cigu) akan berlaku. Dia bilang lebihkurang 10tahun lagilah. Jadi, sebenarnya KPM telah ‘merancang’/’menramalkan’ bahawa situasi ini akan berlaku juga nanti pada masa depan… bagi saya lah kan, setiap calon pendidikan mesti berabis@buat betul2@bersaing hibat2 supaya boleh dapat tempat/jawatan guru…rasanya buat masa ini situasi ini tidaklah serius sangat, tidaklah macam 1 jawatan di jabatan lain di mana beribu-ribu orang berebut memohon untuk jawatan yang SATU ja itu…(erkk..last2 org yg ada ‘kawat’ dalam kana ambik, biarpun indak/kurang layak!)…opssss…

  12. ronie January 20, 2010 at 9:52 am #

    nasiblah…nda hairan bila nda lyk pun dpt pggng jwtn yg direbut2 tu…jbtn apa tu ah? bah, jg2, jgn slh ‘ckp’ nnt kena ‘tarik’! hehehe…tp kan siapa2 nak jd guru tu mesti fhm, jd guru ndakan mengayakan tp betul2 membhgiakan pd yg ikhlas n bukan kejar kemewahan, betul tak! hehe….pandai jg ko ‘baca’ ramalan KPM 14 thn lepas ya, memang ko genius! teruskan jd cigu yg berdedikasi!

  13. kombura January 21, 2010 at 1:23 pm #

    ala ronie, bukan sia pandai ‘baca’ bah tapi teingat ja tu kata-kata tu pegawai jpn…
    ya, marikita jadi cigu yg baik-baik! (uarksss…kahkahkahkah)

  14. jani January 30, 2010 at 10:55 pm #

    bah yala kan sa pun nak jd cigu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: